Günümüz rekabet ve pazar şartlarında geleceğe sağlam adımlarla ilerlemek için kuruluş stratejilerinin belirlenmesi gerekmektedir. Kuruluşların gelecekte kendilerini görmek istedikleri yere ne şekilde ulaşabileceklerini bilebilmeleri için bir stratejik plan yapmaları gerekecektir.
1) Stratejik Planlama Nedir?
Stratejik planlama, kuruluşun istediği hedefe ulaşmak için yaptığı uzun vadeli bir planlamadır. İş planlaması gibi günlük, haftalık veya aylık değildir. Kuruluşun arzuladığı ekonomik ve hacimsel büyüme gibi hedeflerine ulaşana kadar stratejik plan süreci devam eder.
2) Stratejik Plan Hazırlığı
- Stratejik planın başarıya ulaşabilmesi için gerekli destekleyici açıklamalar yapılarak tüm departmanların planı sahiplenmesi sağlanır.
- Stratejik planlama yapacak ekip kurulur.
- İhtiyaçlar belirlenir. Eğer bir danışmana ihtiyaç duyulacaksa değerlendirilir.
- Zaman planı yapılır.Eğer mevcut bir plan varsa güncellenmesi birkaç haftayı bulabilir. Fakat sıfırdan bir planın yapılması birkaç ayı bulacaktır. Çünkü iç ve dış verilerin toplanmasının bir miktar zamana ihtiyacı olacaktır.
- Durum analizi yapılır. Kuruluşun başarılı ve başarız olduğu iç verileri ile birlikte rekabet ve pazarlama koşulları gibi dış verileri toplanır. Toplanan bu veriler kuruluşu istenilen hedefe ulaştırırken ne gibi katkılarda bulunduğu, ne tür engeller çıkardığı ve ne gibi adımlar atılması gerektiği hususunda bilgiler verecektir. İç ve dış verileri analiz ederek kuruluşa yön verecek bilgilere çeviren pek çok araç ve teknik geliştirilmiştir. Hazırlık aşamasında bu teknikleri kullanmak zaman ve doğru analiz anlamında fayda sağlayacaktır.
Bunlardan bir kaçı şöyledir: SWOT, Paydaş, PESTLE
Örnek: X adında bir inşaat firmasının örnek durum analizi:
Pozitif İç veriler:
- Kaliteli İş
- Planlanan Hedeflere Uyma
- Geniş Müşteri Ağı
Negatif İç Veriler:
- Yetersiz Nakit Kaynağı
- Yeni Bir Konuma Geçme Gerekliliği
Fırsatlar:
- Konut İhtiyacı Artıyor
- Kalite Arayışı Ön Planda
Tehlikeler:
- Malzeme fiyatlarının artmaya devam etmesi faaliyet çapını daraltabilir.
- Rekabet Edilecek Kuruluşların Artıyor.
3) Stratejik Plan Oluşturma
Stratejik planı hazırlayacak ekip kurulup gereken iç ve dış veriler elde edildiğine göre artık daha gerçekçi bir şekilde hedef (Vizyon) ve görev (Misyon) belirlenebilir.
İyi bir vizyon ve misyonun şu özelliklere sahip olması gerekir:
- Kolay anlaşılabilir
- Gerçekçi
- Motive edici
Vizyon
Kuruluşun gelecekte kendisini görmek istediği yer hakkında bilgi verir.
Örnek: X Firması Vizyonu: Toplumun konut ihtiyacına en kısa sürede en kaliteli şekilde karşılık veren kuruluş haline gelmek.
Misyon
Kuruluşun kurulma amacının ne olduğunu açıklar.
Örnek: X Firması Misyonu: Kaba ve ince işler ile birlikte tadilat ve dekorasyon alanlarında konum ayırt etmeden müşterilere en kaliteli ve en ekonomik hizmeti sunmak.
Temel Değerler
Stratejik plan hazırlanırken kuruluşun temel prensiplerinin neler olacağı belirlenmelidir. Belirlenen bu değerler gelecek adına yol gösterici bir nitelik taşıyacaktır.
Örnek: X Firması temel değerleri:
- Maliyetten kaçarak kaliteden ödün vermez.
- Kendini yeterli görmez. Sürekli sektör araştırması yaparak gelişime açık olur.
- Müşterilerle iyi, samimi ve sıkı iletişim halindedir.
Amaç Ve Hedeflerin Tanımlanması
Vizyon ve misyonu alt başlıklara indirgeyerek stratejik planın daha iyi anlaşılması sağlanır. Böylece planı uygulama aşamasında daha bilinçli adımlar atılacaktır. Hedefleri finansal, müşteri ve çalışan olarak kategorilere ayırmak planın daha dengeli bir şekilde uygulanmasına yarayacaktır.
Örnek: X Firması kategorize edilmiş amaç ve hedefleri:
- Finansal Hedef: Malzeme üreticilerinin merkezleriyle bağlantıda olarak maliyeti düşürmek.
- Müşteri Hedefi: Müşteriye uygun ödeme seçenekleri düzenlemek.
- Çalışan Hedefi: Hedeflere ulaşıldığında belirlenen yüzdelerde ödüllendirmek.
4) Stratejik Planı Uygulama
Stratejik planı hayata geçirmek için bir eylem planına ihtiyaç vardır. Planlanan hedefler için eylemler belirlendikten sonra sorumlular atanır. Hedeflere ulaşmak için uygulanacak eylemler şu özellikleri taşımalı.
İyi açıklanmış ve net olmalı.
İlerlenişin takip edilebilmesi için ölçülebilir olmalı.
Uygulanabilir olmalı. Gerekli kaynağa, paraya, deneyime, zamana sahip olunmalı.
Hedef ile alakalı olmalı.
Bitiş tarihi olmalı.
Örnek: X Firması eylem planı.
0 yorum:
Yorum Gönder